|
|
HISTORIA
DAEWOO MOTOR POLSKA
- Decyzję o lokalizacji
budowy fabryki samochodów w Lublinie podjęto jeszcze przed wybuchem
II wojny światowej. Wynikała ona z rządowego programu budowy Centralnego
Okręgu Przemysłowego. Pod koniec 1938 roku w dzielnicy Tatary rozpoczęto
budowę fabryki samochodów ciężarowych i osobowych. Samochody miały być
produkowane w oparciu o licencje amerykańskiego koncernu General Motors.
Władze rządowe udzieliły koncesji na budowę tej fabryki znanej firmie
amerykańskiej Lilpop Co. Ogólny koszt budowy Fabryki Samochodów w Lublinie
miał wynieść około 9 mln zł. W momencie wybuchu II wojny światowej z
zaprojektowanego kompleksu hal fabrycznych gotowa była hala montażowa
oraz kotłownia.
Przedsiębiorstwo
państwowe Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie powstało w 1950
r. Pierwszy samochód Lublin - 51, produkowany na licencji radzieckiej,
opuścił taśmę montażową 7 listopada 1951 r. Montaż zakończono w
1959 r. Łącznie wyprodukowano 17 500 sztuk.
- W latach 1955-56
Fabryka poszerzyła gamę produkowanych wyrobów o maszyny rolnicze.
W
1958 roku uruchomiono, w oparciu o własną konstrukcję i technologię
produkcję samochodów dostawczych Żuk o masie całkowitej 2,5 t (ładowność
900-1100 kg).
- W latach 1956-66
prowadzono w FSC intensywne prace nad modernizacją Żuka i jego nowymi
odmianami. Montaż tych samochodów zakończono 13 lutego 1998 r.,
a łączna produkcja wyniosła 587 500 szt.
- W latach 1963-1970,
we współpracy z czeską firmą "Avia" produkowano w fabryce
transportery opancerzone "Skot", których w sumie zmontowano
4 500 szt.
- W październiku
1993 r. rozpoczęto seryjną produkcję samochodów Lublin 33, skonstruowanych
przez własny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy.
- W latach 1993-1995,
w wyniku umowy zawartej z koncernem Automobiles Peugeot, zmontowano
w systemie CKD 3 500 samochodów osobowych Peugeot 405.
- W czerwcu 1995
r. Fabryka Samochodów podpisała z Daewoo Corporation i Daewoo Heavy
Industries Co. z Korei Południowej umowę joint-venture.
- W październiku
1995 r. zarejestrowano Daewoo Motor Polska
Sp. z o.o.
- W grudniu 1995
r. Spółka rozpoczęła montaż, w systemie SKD, koreańskich samochodów
osobowych Nexia. Ich produkcję zakończono w pierwszym kwartale 1998
r. W sumie zmontowano 40 000 tych samochodów.
- W 1997 r. uruchomiono
produkcje zmodernizowanej wersji samochodu Lublin 33 pod nazwą Lublin
II oraz samochodu terenowego Honker ( prawo do jego przemysłowej produkcji
odkupiono od FSR Poznań w 1996 r.)
- W 1998 r. rozpoczęto
w systemie SKD montaż samochodów osobowo-terenowych Musso i Korando,
z zestawów dostarczanych z Korei.
- W kwietniu 1999
zmodernizowano samochód Lublin - nazwa Lublin 3 pojawiła się na polskim
rynku.
- W październiku
2001 ogłoszono upadłość Daewoo Motor Polska
Sp. z o.o.
|
|